piątek, 19 maja 2017

Odkrywamy Tajemnice: Reformulacje Perfum - Czym są i dlaczego tak bardzo ich nie lubię?

Ile razy kupujesz ten sam flakon perfum? Zdarzyło Ci się, że Twój ulubiony zapach kupiony po latach pachniał inaczej? Przykra prawda jest taka, że reformulacje perfum (zmiana ich składu) odbywa się notorycznie przez cały czas. Kto nie wie co to i dlaczego, niech czyta dalej.



IFRA czyli International Fragrance Association jest Międzynarodowym Stowarzyszeniem Substancji Zapachowych. Ten "twór", oskarża się w większości o zmiany w składach lub nawet wycofanie wielu pięknych zapachów. Co ciekawe, IFRA nic nikomu nie narzuca. Wydaje jednak dyplomatycznie określane "wskazówki" czyli tak zwane standardy IFRA. Całość rozchodzi się o bezpieczeństwo konkretnych składników głównie pod kątem wywoływania alergii.  Zdarza się również, że są one dodawane na listę ze względu na zagrożone gatunki. Substancji zakazanych według Stowarzyszenia jest dużo. Nawet bardzo dużo. Można wyszczególnić na przykład: olejek melisowy, absolut herbaty, absolut liści figowych...  Do tego wszystkiego jeszcze wrócę poniżej.

Stowarzyszenie działa w porozumieniu z dostawcami substancji zapachowych oraz koncernami perfumeryjnymi. Zagłębiając się bardziej w temat, koncernom często najzwyczajniej opłaca się wycofanie drogiego naturalnego składnika i zastąpienie go sztucznym zamiennikiem, produkowanym często za ułamek ceny. Jest też druga teoria, która mówi o tym, że marki nie chcą występować przeciwko Stowarzyszeniu. O ile jestem w stanie uwierzyć w to w przypadku małych, rodzinnych firm, których być może nie stać na ewentualne "ciche" potyczki, o tyle wielkie, korporacyjne koncerny? Cóż, każdy niech odpowie sobie sam.

Są reformulacje głośne i takie, które odbywają się po cichu, delikatnie, cały czas. Nie trzeba daleko szukać. Jeśli ktoś zna, a może nawet ma w domu Angel'a Muglera chociażby z przed 8 lat niech go porówna z obecnym. Ta przykra prawda dotyczy większości zapachów. Reformulacja dotyka zarówno "starego" jak i "nowego'. Ma ktoś w domu pierwszą wersję Si Armaniego? Ja mam. Porównałam z obecną i naprawdę nie ma o czym mówić. To już nie jest to samo. O Euphorii nawet nie będę pisać, bo musiałabym sama siebie cenzurować. 

Reformulacje "jawne" to takie, gdzie statystyczny konsument może się zorientować, że coś zostało zmienione. Nie zawsze wiadomo co, ale nowe opakowanie czy jakaś delikatna zmiana w nazwie od razu mogą sugerować, że ktoś grzebał w zapachu. Ciche zmiany są raczej zauważane głównie przez tych bardziej zwariowanych zapachowo. Niestety - wszystkie z jakiegoś powodu mocno odbijają się na trwałości i projekcji zapachu.

Wracając do wycofanych składników. Zaktualizowane pozycje można znaleźć na międzynarodowej stronie Stowarzyszenia, nie będę kopiować całej listy, bo nie ma to najmniejszego sensu. Napiszę jednak co o tym myślę, bo wydaje mi się to z punktu widzenia zwykłego konsumenta pozbawione logiki. Kupuję Domestos - mam informację o substancjach żrących? Mam. Sama podejmuję świadomą decyzję, że jeśli się obleję i dostanę reakcji alergicznej to moja wina? Sama. Idąc dalej - kupuję przekąskę w której są orzechy, otrzymuje informację, że są w składzie i mogą wywołać reakcję alergiczną. Znów sama biorę to na klatę. W najgorszym wypadku spuchnę i zacznę się dusić. Więc, dlaczego przez mały, procentowy odsetek ludzi uczulonych na cynamon ja nie mogę nim pachnieć? Nie wiem, ale nie mogę, został wycofany. Nie mam nic do uczulonych na cynamon :) No, ale wiesz, to, że ja jestem uczulona na jad pszczeli, nie oznacza, że Ty nie możesz mieć kremu, w którym on jest.

Rozumiem uczulonych, ich dobro i dbałość i zdrowie. Serio. Ale myślę, że gdyby faktycznie to były przesłanki do wycofywania składników, to zamiast tego na opakowaniu byłoby wielkimi literami UWAGA CYNAMON. Chociaż cieszę się, że substancje pochodzenia zwierzęcego zostają zastępowane sztucznymi. Akurat one nie muszą cierpieć.

Na koniec moja mała, dobra rada. Jeśli podoba Ci się jakiś zapach, zrób sobie zapas :) Przynajmniej będziesz mieć pewność, że będzie pachniał identycznie.

Czy Twoje ulubione perfumy pachną inaczej niż kiedyś?




Brak komentarzy :

Copyright © 2014 Kosmetyczka Pełna Cudów

Distributed By Blogger Templates | Designed By Darmowe dodatki na blogi